Straatfotografie met een creatieve twist
- Line Timmermans
- 6 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
Waar ik voorheen doelloos door straten dwaalde om eerder matige kiekjes te maken en met weinig bevredigend resultaat thuis te komen, heb ik nu mijn blik verruimd — of verengd, liever. En dat heb ik te danken aan Marc Pennartz. Je moet niet enkel kijken, maar het ook (leren) zien.

Hasselt, een broeierige en spannende zaterdagnamiddag dient zich aan. Voor het eerst heb ik me ingeschreven voor een workshop. Niet zomaar een workshop, en ook niet bij de eerste de beste. Marc Pennartz heeft al een bijzonder mooi archief bij elkaar ‘gekiekt’ en is een referentie in het genre straatfotografie. Zelf heb ik altijd de foto’s van Saul Leiter, Harry Gruyaert, Ernst Haas en co bewonderd. Naar mijn oordeel kan hij aan deze grootheden tippen. En zijn insteek brengt me een stap dichter bij wat ik wil bereiken.
Hasselt, dus. Het is eens wat anders dan de platgetreden paden van Brussel en Antwerpen. Maar ongeacht de locatie: zelfs in de kleinste gemeente zal Marc je nog weten te begeesteren met bijzondere invalshoeken en benaderingen. En door met een kleine groep op stap te gaan — maximum vier deelnemers — ben je verzekerd van persoonlijke aandacht. Broeierig Hasselt ook, want het is een warme, zonnige dag (harde licht- en schaduwpartijen dienen zich aan) en er is heel wat volk op de been (interessante onderwerpen).
In de instructies vooraf las ik: ‘Houd het graag simpel wat betreft apparatuur. Heb je een vaste lens van 28, 35 of 50 mm, dan is elk van deze geschikt.’ Hier zit ik dan met een zware, opvallende spiegelreflexcamera met zoomobjectief. Beetje eigenwijs, maar dat is nou eenmaal de camera waar ik me het meest comfortabel bij voel — in tegenstelling tot mijn compactcamera. Zoals Marc ook aanhaalt in zijn webartikel ‘Wat is de beste camera voor straatfotografie’: “Heb je al een logge spiegelreflex waaraan je verknocht bent, en is straatfotografie maar een van de vele genres die je beoefent, bespaar je dan de investering in iets anders. Gebruik gewoon je (D)SLR. Die ken je, en dat scheelt een boel kopzorgen.” Dus meer tijd om te kijken en te zien, alle aandacht kan naar de straat gaan, in plaats van vloekend door instellingen te navigeren en te foeteren omdat je eigenlijk het liefst door een degelijke zoeker je beeld componeert. ‘Gebruik vooral de camera en het objectief waar je je het beste bij voelt’ en het ijs is meteen gebroken bij de eerste kennismaking.
We gaan op pad. Marc attendeert op plaatsen met interessante lichtinvallen en omgevingselementen, besteedt ruim aandacht aan compositie, suggereert boeiende standpunten, biedt antwoord op technische vragen, en bovenal, hij geeft je meer vertrouwen. Want makkelijk is het niet, aan straatfotografie doen — en dat is een understatement. Hoe ga je om met mensen fotograferen? Wat mag, wat mag niet, of wat is deontologisch niet wenselijk? Hoe benader je ze het best? Benader je ze überhaupt? Iedereen heeft zo z’n persoonlijke voorkeur. Zelf fotografeer ik het liefst in een verdoken positie — voor zover dat mogelijk is met een opvallende spiegelreflex, dit terzijde. Wat ik er uit geleerd heb? Matige kiekjes worden betere foto’s door meer oog te hebben voor licht- en schaduwpartijen, compositie, abstractie en achtergrond.

Naderhand kregen de deelnemers ook nog eens persoonlijke feedback op de ingezonden selectie, met aandacht voor verbeterpunten. Uit die feedback citeer ik vooral graag deze paar regels: “Wat mij opvalt is de filmische kijk die uit je beelden spreekt. Mensen komen gedeeltelijk in beeld, half verborgen door schaduw of iets wat voor ze hangt. Dat geeft een sfeer die mysterie oproept. Alsof de camera iets registreert wat eigenlijk niet geregistreerd mag worden. Als kijker mag je het zelf interpreteren en dat is ook zoals ik het graag zie.” Een stap dichter bij hetgeen ik wil bereiken dus.
Die spiegelreflex van me, die al meer dan tien jaar dienst doet, bleek een goede zet. Met mijn compactcamera was ik met totaal andere beelden thuisgekomen. Pas wanneer dat oude beestje de geest geeft, kijk ik uit naar een minstens even bevredigende, maar toch lichtere vervanger. En in de tussentijd benut ik vooral hetgeen ik van Marc heb bijgeleerd. Zo’n workshop is zeker voor herhaling vatbaar. Wordt vervolgd.
Zoek je een workshop straatfotografie die je leert experimenteren met compositie? Heb je zin om gewoon eens te ervaren of straatfotografie iets voor jou is, zonder dat het kapitalen kost? Volg je een opleiding fotografie en wil je creatiever worden?
Eén adres: https://www.straatfotograaf.be
Opmerkingen